شکستگی لگن : درمان با فیزیوتراپی و ورزش

2205_orig4

شکستگی لگن شامل شکستگی یک یا چند استخوان لگن می باشد. شکستگی لگن، ایستادن یا راه رفتن را دچار مشکل می کند. همچنین می تواند درد در ناحیه ی شکم، خونریزی از حفره های لگن و اختلال در دفع ادرار ایجاد کند. شکستگی استخوان لگن در امریکا بسیار نادر است و 3/0% تا 6/0% از کل انواع شکستگی ها را تشکیل می دهد. شکستگی لگن در افراد بین 15 تا 28 سال شایع تر است. در افراد کمتر از 35 سال، مردان نسبت به زنان بیشتر دچار شکستگی لگن می شوند. در افراد بالای 35 سال، زنان بیشتر از مردان به شکستگی لگن دچار می شوند.

شکستگی لگن چیست؟

شکستگی لگن شامل ایجاد ترک یا شکستگی در استخوان های ناحیه ی لگن که در قاعده ی ستون فقرات قرار گرفته اند، می شود. لگن اغلب به عنوان بخشی از باسن نامیده می شود. (وقتی دست هایتان را روی باسنتان قرار می دهید، در واقع آن ها را بر روی استخوان لگن قرار داده اید.)

شکستگی لگن ممکن است در اثر یک ضربه ی شدید (شکستگی ناپایدار) یا جزئی (شکستگی پایدار) ایجاد شود.

شکستگی های پایدار لگن ناشی از ضربه ی جزئی اغلب در دو گروه سنی نوجوانان و افراد مسن روی می دهد. نوجوانان معمولا به شکستگی لگن از نوع 1 دچار می شوند که در نتیجه ی آسیب در ورزش هایی مثل فوتبال، اسکی و غیره و یا طی فعالیت هایی مثل دویدن اتفاق می افتد. شکستگی لگن همچنین می تواند در اثر زمین خوردن جزئی، در افرادی که دچار پوکی استخوان هستند و یا به طور خودبخود در اثر ضعیف بودن استخوان ها روی دهد. افراد مسن و سالمندان، اغلب از شکستگی بخش های ضخیم تر استخوان های لگن رنج می برند. این نوع "شکستگی حلقه ی لگن" در اثر افتادن بر روی یک طرف از باسن اتفاق می افتد. این زمین خوردن ها می تواند در اثر مشکلات تعادلی،مشکلات بینایی، عوارض جانبی برخی داروها،سستی کلی بدن، یا موانع غیرعمدی مثل وجود حیوانات خانگی زیر دست و پا، زمین های لغزنده و یا فرش چین خورده اتفاق بیافتد. این نوع شکستگی های لگن معمولا جزئی هستند و پس از چندین هفته استراحت بهبود می یابند. در این موارد، درمان فیزیوتراپی برای بازیابی توانایی و تعادل فرد، بسیار کمک کننده است.

شکستگی های ناپایدار لگن در اثر ضربه ی شدید و معمولا در اثر تصادف با موتور سیکلت یا برخورد با وسیله ی نقلیه یا سقوط از بلندی اتفاق می افتد. این نوع شکستگی ها می توانند جان فرد مصدوم را تهدید کنند و به مراقبت های اورژانسی، عمل جراحی و درمان های گسترده ی فیزیوتراپی نیاز داشته باشند.

راه ها و روش های درمان

درمان با فیزیوتراپی

عملکرد فیزیوتراپ برای کمک به بهبودی و تسریع درمان شکستگی لگن

بهبودی شکستگی لگن معمولا توسط عمل جراحی و یا استراحت طولانی مدت حاصل می شود. در مورد ورزشکاران، توصیه می شود که تا زمان برطرف شدن کامل درد، از انجام فعالیت های ورزشی خودداری کنند. طی این زمان استراحت، که معمولا از چند هفته تا چند ماه طول می کشد، بیمار اغلب دچار کاهش قدرت، استقامت، انعطاف پذیری و تعادل می شود.

فیزیوتراپی می تواند به بهبودی شکستگی لگن شما کمک کند با:

  • کاهش میزان درد
  • تقویت حرکت لگن، ستون فقرات و پاها
  • افزایش قدرت بدنی
  • افزایش انعطاف پذیری بدن
  • افزایش سرعت بهبودی
  • بازگشت سریع تر به فعالیت های عادی روزانه و ورزش

برای شروع درمان فیزیوتراپی، متخصص فیزیوتراپی یک برنامه ی درمانی خاص را به منظور سرعت بخشیدن به بهبودی شما طراحی می کند که شامل ورزش هایی است که باید در منزل انجام دهید. این برنامه به شما کمک می کند تا به زندگی طبیعی و فعالیت های عادی روزمره تان برگردید و زودتر به بهبودی کامل دست یابید.

24 تا 48 ساعت اول

فیزیوتراپ شما در ابتدا به شما آموزش خواهد داد که چگونه از عصا یا واکر استفاده کنید و با آن در منزل راه بروید به گونه ای که به پای آسیب دیده فشار وارد نشود. این کار به طور معمول در مورد شکستگی های پایدار (آسیب جزئی) انجام می شود. در انواع شدیدتر شکستگی های لگن به ویلچر نیاز است، که فیزیوتراپ شما دستورالعمل استفاده ی درست و بی خطر از آن را به شما ارائه خواهد داد.

کاهش درد

فیزیوتراپ شما می تواند از انواع تکنولوژی ها و روش های درمانی به منظور کنترل و کاهش درد لگن استفاده کند. این روش ها شامل مواردی چون کمپرس سرد و گرم، امواج فراصوت، تحریک الکتریکی، باندپیچی، ورزش و تکنیک های دستی خاص که به آن کایروپراکتیک می گویند که به آرامی مفصل ها و ماهیچه ها را حرکت می دهد، می شوند و باعث کاهش درد باسن می شود.

فیزیوتراپ شما از روش های درمانی و فعالیت های خاص استفاده می کند تا به شما کمک کند بتوانید کارآیی از دست رفته پاها و لگنتان را به آن ها برگردانده و کارکرد آن ها را به وضعیت قبل از شکستگی برگردانید.این روش ها با حرکات انفعالی مفصل پاها و لگن شما آغاز می شود. و در ادامه شامل حرکات فعال و کشش هایی است که توسط خودتان انجام می شود.

افزایش استقامت بدن

حرکات درمانی مخصوص در هر مرحله از درمان شما می توانند کمک کننده باشند. فیزیوتراپ شما برنامه ی ورزشی اختصاصی که موجب افزایش استقامت و قدرت پاها و لگن می شود را برای شما تعیین می کند و به شما آموزش می دهد. این تمرینات می تواند شامل وزنه برداری، استفاده از باندهای کشی، تردمیل و دوچرخه ی ثابت شود. در مورد شکستگی های لگن، ورزش های استقامتی به منظور افزایش قدرت ماهیچه های ناحیه ی لگن و مرکزی بدن به کار گرفته می شوند.

افزایش تعادل بدن

ناحیه ی لگن شامل ماهیچه های فراوانی است که برای تعادل و ثبات بدن حین راه رفتن ضروری است.

تسریع زمان بهبودی

فیزیوتراپ شما به منظور انتخاب بهترین ورزش ها و روش های درمانی که به بهبودی شما کمک می کند ، آموزش دیده و تجربه کسب کرده است تا شما بتوانید هر چه سریع تر، زودتر از زمانی که خودتان به تنهایی برای بهبودیتان تلاش کنید، به فعالیت های عادی روزانه تان بازگردید.

بازگشت به فعالیت های عادی روزانه

فیزیوتراپ با شما، در مورد اهداف درمانی تان شامل بازگشت به کار و ورزش صحبت خواهد کرد. برنامه ی درمانی شما به نحوی تنظیم می شود که شما بتوانید از سریع ترین، ایمن ترین و موثرترین راه به اهدافتان دست یابید. فیزیوتراپ از درمان دستی (کایروپراکتیک) استفاده می کند و به شما نیز انجام این نوع تمرینات را در منزل آموزش می دهد. در مورد ورزشکاران، تکنیک های خاصی آموزش داده می شود تا بتوانند هرچه زودتر فعالیت های ورزشی شان را از سر بگیرند.

پیشگیری از ایجاد مشکل در آینده

فیزیوتراپ انجام برنامه ی تمرینی در منزل را به شما توصیه می کند تا قدرت و کشش ماهیچه های اطراف لگن، قسمت بالایی پاها و بخش مرکزی بدن را افزایش دهید تا از وقوع مشکلات احتمالی در آینده مثل خستگی و اختالات راه رفتن، پیشگیری کنید. این برنامه می تواند شامل تمرینات انعطاف پذیری عضلات مرکزی، لگن و ران باشد. فیزیوتراپ همچنین راه هایی برای جلوگیری از زمین خوردنتان در منزل، با شما و خانواده تان مرور می کند. این راه های جلوگیری از زمین خوردن می تواند شامل مواردی چون جمع کردن هر گونه مانع از روی زمین که ممکن است موجب افتادن فرد شود، استفاده از موکت های چسبی، قرار دادن صندلی در حمام، جلوگیری از راه رفتن حیوانات در منزل، استفاده از کفش های غیر لغزنده و همچنین قرار دادن دستگیره های مناسب در حمام، دستشویی و پله ها باشد.

جراحی

چنانچه عمل جراحی مورد نیاز باشد، فیزیوتراپ به کاهش درد، بازیابی حرکت و قدرت و بازگشت هر چه سریعتر شما به فعالیت های عادی روزانه پس از عمل جراحی کمک می کند.  

درمان با ورزش و حرکات اصلاحی

ورزش هایی که در ادامه ارائه شده اند، برای افزایش حرکت مفصل لگن و افزایش قدرت ماهیچه های لگن ضروری هستند. این ورزش ها باید هر روز و حداقل سه بار در روز انجام شوند. فقط ورزش هایی را انجام دهید که فیزیوتراپ به شما توصیه کرده است. باید به مدت 5 ثانیه در هر وضعیت بمانید.  

به پشت بخوابید:

پای آسیب دیده را راست کنید، زانو را به تخت فشار دهید. ماهیچه های باسن را منقبض کنید و پایتان را به سمت خود بکشید.

1زانو و لگن آسیب دیده را با لغزانددن پاشنه ی پا به سمت باسن، خم کنید. این کار را ... بار تکرار کنید.

2در حالی که زانوهایتان راست است، باسنتان را به هم فشار دهید. در این حالت به مدت 5 ثانیه بمانید. این کار را ... بار تکرار کنید.

3در سمت لگن آسیب دیده، یک بالش یا یک حوله ی پیچ خورده قرار دهید. ماهیچه های باسن را منقبض کنید. پایتان را به سمت خودتان بکشید و پاشنه تان را از روی تخت بلند کنید. زانوی پای مخالف را خم کنید. این کار را ... بار تکرار کنید.

4دراز بکشید در حالی که پای آسیب دیده کشیده است. انگشت پا را رو به بالا به سمت سقف نگه دارید. پای دیگر به حالت خمیده بماند. پا را به کنار بدن بلغزانید و دوباره به همین شکل به حالت اول بازگردانید. در حین این تمرین نباید باسنتان را حرکت دهید. این کار را ... بار تکرار کنید.

5

 

در حالت ایستاده

طی این ورزش ها، یک وسیله ی محکم را با دست نگه دارید.

زانوی پای آسیب دیده را خم کنید. پا را از پشت به بالا بیاورید.

60زانوی پای آسیب دیده را خم کنید و زانو را به سمت سینه بالا بیاورید.

7در حالی که زانویتان کشیده است، پای آسیب دیده را به یک سمت حرکت دهید. اجازه ندهید بدنتان به پهلو خم شود.

8در حالی که زانویتان کشیده است، پای آسیب دیده را از عقب بالا بیاورید. اجازه ندهاید بدنتان به جلو خم شود.

9